Mikkis hundhållningsregler

1kommentarer

Godkväll.

Idag har Mikki åkt hem till sin husse igen, något jag tror att han var mycket nöjd över. Vi är lite för oorganiserade i det här hemmet för hans smak. Så här uttryckte han sin när han anlände:

"Jag har ett par regler för hundhållning som jag önskar att ni följer. Först och främst, under promenad så skall hunden bära sele. Halsband blir obekvämt när hunden skall dra sig framåt, selen däremot ger ett perfekt stöd för bringan. Detta ger hunden en stor fördel när den vill kunna dra sig framåt i önskvärd riktning. Denna riktning jag här nämner behöver nödvändigtvis inte vara samma riktning som koppelhållaren har planerat. Vid promenad förespråkas även ett så kallat rullkoppel. Det är längre vilket gör det möjligt för hunden att röra sig obehindrat mellan höger och vänster sida på även breda vägar.

När det gäller föda så förutsätter jag att var måltid serveras i avskildhet. Inget stoj och stim får förekomma. Jag förutsätter vidare att var måltid är smakfull. Skulle den ej vara smakfull måste den toppas med något enastående välsmakande. Gärna av den karaktär som ni människor förtär.

Vad gäller morgonrutin så skall var hund själv få bestämma när den vill ta sin morgonpromenad. Själv skall jag ut 07.30 oavsett vilken tid kvällsurineringen avklarats föregående afton. Det är därmed inte säkert att jag urinerar vid denna tidpunkt, men jag skall ut. Annars måste jag stirra i ditt ansikte tills du blir mycket obekväm.

Vid färd i bil skall hunden ha fri sikt åt alla håll. Den kan således inte sitta fast och kan under inga omständigheter sitta i en bur! Det finns situationer då det kan bli nödvändigt för hunden att sitta i förarens knä.

Detta var nog allt, kan ni följa mina hundhållningsregler så skall jag nog kunna ha en uthärdlig vistelse här."

Nä, riktigt så barsk var han inte. Han är en riktig mysbulle. Men som sagt är han nog väldigt glad över att vara hemma hos sin gubbe igen.

Sötpölen

1 kommentarer

Mikkis husse

31 Jul 2011 02:06

Ja, man får anpassa sig efter hundens behov :)

Kommentera

Publiceras ej