Gatuhundar

0kommentarer

Jag skulle kunna skriva ett långt inlägg i ämnet men det orkar jag dock inte. Ser bara att folk börjar dela en länk om hur farligt det är att importera gatuhundar, hur sjuka dom är osv osv osv. Ja, det finns förmodligen hundar som importeras trots att dom inte är friska. Ja, det finns skojare som förfalskar veterinärintyg men huuuur många branscher finns det inte skojare i? Som lever på att lura folk? Typ alla skulle jag säga. Hur många historier hör man inte om människor som blivit lurade till att köpa skadade hästar, ofunktionella bilar, mögliga hus, osv. Personligen har jag hört bra många fler historier om folk som blivit lurade av hunduppfödare som sålt sjuka hundar än vad jag hört om smittspridande gatuhundar. Nej vänta nu, jag har faktiskt aldrig hört talas om det sistnämnda med en säker källa..

Jag har träffat ganska många seriöst importerade gatuhundar som alla varit väldigt friska och levt många år utan sjukdomar. Det är självklart bra att varna om oseriös import och en lösning är kanske att skärpa kraven på import (längre karantän, fler tester osv) men att dra alla över en kant är bara löjligt. Kolla på skador och sjukdomar inom rasaveln, där kan vi snacka! Medveten avel på ledproblem, andningsbesvär, skelettbesvär, hudåkommor, ögon som kan ploppa ut.. Härligt jobbat hundälskare..

"Kan du inte ta hand om en hund i Sverige istället". Ja den har jag hört förut, ungefär 300 ggr. Jag vill inte ha en dobermanblandning som Ronny 22 inte klarade av och dumpade på djurskyddet! Nåväl, det finns andra typer av hundar också men den som sökt runt lite på svenska omplaceringar vet att det är många såna annonser som dyker upp.

Mest tar jag illa upp för att jag tar det personligt. Min älskade Mio är mer än en hund för mig, han förgyller mitt liv och han är som mitt lilla adopterade barn och jag blir ledsen när jag vet att bekanta till mig uppenbarligen ser honom som en parasit som inte borde få vara här. Jag är lite känslig och frispråkig idag. Men det är så jag känner..

Kommentera

Publiceras ej