Smaklök

0kommentarer

Hej igen.

När jag var ute och vandrade i skogen idag med Maggan, en elev och Flaxman kom samtalsämnet in på smaklökar. Tydligen, enligt något rön, så förändras en persons smaklökar under perioder om ca 7 år. Vilket ju förefaller sant med tanke på att barn sällan har samma smak som vuxna. I alla fall så kom jag att tänka på att jag själv har en väldigt annorlunda smak på ätbara saker, något motvilligt kommer här några exempel..

• Jag gillar ofta mat som blivit tillagad "för länge". Hårt friterade strips, överkokt sladdrig pasta, det brända hörnet på gratängen..

• Jag äter inte kött på grund av att jag vägrar sponsra och delta i allt vansinne inom industrin MEN saken är den att jag aldrig gillat kötträtter som hamburgare, korv, köttfärssås och dylikt. Köttbullar var en mardröm redan när jag var barn. Jag är heller inte så förtjust i ketchup. Och fiskpinnar och fiskbullar ska vi inte ens gå in på!

• Typ allt starkt är gott. Framförallt i såsform. Vilket innebär att jag kan ha stark sås på typ allt. Tillexempel på mackor i stället för smör!

• Och där kom vi in på smör. Det är först i vuxen ålder som jag börjat äta smör utan tvång. Men det måste vara Bregott havssalt.

• Jag kan gärna äta oliver eller inlagda vitlöksklyftor direkt ur burken. Där har vi en smaklök som inte förändrats med åren, jag tryckte väl min första olivburk som 2åring.

• Jag är inte så förtjust i bär.

• Jag står gärna över tomat och gurka i salladen, men där får gärna finnas ett ton lök.

• Jag kan bli galet sugen på saltgurka.. På ostmacka. Konstigt nog eftersom jag aldrig annars äter ost på macka.

Ja där har vi några exempel men jag vill ju inte bli helt utan vänner så vi stoppar där. Dags att sova även, Godnatt!

Kommentera

Publiceras ej