Ilska

1kommentarer

Jag är inne i en känsloperiod igen. Ibland undrar jag om jag lider av något extra. Jag kan gå ett år kall som en gråsten utan att fälla en tår och sen kan det komma en vecka då jag grinar varje ledig stund.

Nåväl, det var inte det jag skulle blogga om. Jag ska blogga om påhopp. Jag känner mig ideligen påhoppad för att jag inte äter kött samt värnar om djurs liv och välbefinnande. Varför undrar jag? Och vill gärna ha ett svar. Vad är det som sticker i ögonen egentligen? Det går ju inte att räkna längre hur många halvspydiga och spydiga kommentarer jag hört/läst genom åren men här är ett urval vanliga:
"Om du skulle ta och bry dig lite om barnen i Afrika istället"
"Människoliv är väl ändå mer värda än djurliv?!"
"Varför ska man engagera sig i andra länder, du kan väl ta hand om det som finns i vårt land"
"Det är ingen ide att du engagerar dig, det är bara en droppe kiss i havet"

SERIÖST!!! Vad i hela helvetet är det som säger att man helt plötsligt skiter i människor för att man råkar värna om djuren? Jag är en person som tycker synd om allt försvarslöst som far illa, djur, barn, gamla, utsatta. Bara för att jag skriver på protestlistor mot vansinne som pälsfarmning och plågsamma djurtransporter så hindrar det mig inte från att skänka pengar till barncancerfonden.

Och vad är grejen med att jag ena stunden ska tänka på barnen i Afrika och nästa stund ska jag enbart och endast värna om det som finns i mitt eget land?

Jag kan bara dra slutsatsen att de soffpotatisar som fäller dessa kommentarer och stör sig på att jag (och väääldigt många fler) bryr mig om utsatta djur måste vara väldigt upptagna med sig själva som inte orkar känna för mer än ett problem i taget. Det kostar inget att visa sympati.

1 kommentarer

Lillasyster

15 Sep 2013 17:30

Du har så rätt.
Låt dom ej komma åt dig <3

Kommentera

Publiceras ej