Djurens dag

0kommentarer

Upptäckte just att det inte bara är mammas födelsedag och kanelbullens dag idag, det är även djurens dag! Undrar hur jag ska fira detta.

Djurens rätt har i alla fall en kampanj mot långa djurtransporter dagen till ära, läs mer HÄR!

Visste du att..
..runt 160 000 djur självdör varje år i Sverige i samband med transport till slakterier
..Sverige kritiseras av EU för att utföra för få kontroller av djurtransporter
..år 2010 transporterades över 20 000 djur från Sverige till slakt utomlands
.."närproducerat" garanterar ingenting, många av transporterna kör förbi flera andra slakterier på vägen så att djuren transporteras onödigt långt
..i många europeiska länder är det tillåtet att frakta levande djur till slakt i 28 timmar med en enda kort rast

(Har tagit faktan från länken)

Jag vet att det finns otroligt många människor som bryr sig, önskar bara att de vore ännu fler! Dessutom anser jag att en människa som inte reagerar alls när det handlar djur som lider (syftar nu inte bara på detta med djurtransporter) måste ha någon grov psykisk störning. Och människor som aktiv deltar i djurplågeri saknar ju uppenbart alla former av empati och sympati, och borde således inte få röra sig runt t ex barn, äldre och sjuka människor. De är en samhällsfara på alla plan.

Alla kan göra något för djuren, även om det bara är något litet. En liten slant till någon organisation, en vegetarisk dag per vecka (om alla skulle ha detta så skulle djurindustrin minska otroligt mycket och det skulle även ha stor positiv påverkan på miljön), en underskrift på någon protestlista, större medvetenhet när man väljer animaliska livsmedel osv.

FATTAR NI ATT 80 MILJONER DJUR SLAKTAS I SVERIGE VARJE ÅR? Jag blir mörkrädd. FATTAR NI HUR MÅNGA AV DESSA SOM DÖR I ONÖDAN? För att köttet slängs. FÖR ATT MÅNGA VÄLJER ATT KÖPA UTLÄNDSK KÖTT FÖR ATT SPARA EN MINIMAL SLANT. DET SÅ SÅ GROVT SLÖSERI MED LIV SÅ JAG MÅSTE SKRIVA MED CAPSLOCK! JAG SKRIKER INOMBORDS.


Öppna ögonen.

Nu är min dag förstörd.

Kommentera

Publiceras ej