Köttinlägg

1kommentarer

God förmiddag.

Vi är insnöade. Jag tappade all min inspiration när jag vaknade och tittade ut genom fönstret. Jag har egentligen bara en fastspikad plan för dagen och den är att åka till Håkmark i eftermiddag och hålla en lektion, frågan är ju bara om det blir av om det fortsätter att snöa på dette vis.

I dag vid frukosten gled ämnet in på vegetarism eftersom jag tyckte att mjölken smakade dåligt. Jag har varit vegetarian i minst 12 år nu men har fuskat då och då under åren genom att äta fisk och jag har även ätit ägg och mejeriprodukter (vilket jag ju fortfarande gör). Jag har aldrig ansett mig ha tid eller engagemang till att laga helt vegansk kost även om det självklart är och har varit lockande. Det har även varit skönt att kunna underlätta för mina närstående genom att äta fisk. Och jag tycker att fisk är gott!

Nu till problemet. Jag har under de senaste 2 åren ungefär fått allt svårare att få i mig fisk. Jag älskar lax, det är supergott, men något har börjat ta emot. Minsta lilla förnimmelse av ett ben eller fjäll får mig att vilja avbryta måltiden. Det är numera i princip endast lax jag vill äta (fiskpinnar, panetter, fiskbullar har jag aldrig ätit eftersom det är ett mos man inte ser) när det kommer till fisk. För ett tag sedan började allt smör jag åt smaka härsket och nu smakar även mjölken dåligt. Även om den är nyöppnad och kall. Om ostskivorna är för tjocka kan jag inte äta dem heller. Jag är ingen kinkig person när det kommer till mat egentligen så jag undrar om det är min kropp som självmant försöker styra in sig på veganism..

Det vore ju en lättnad för mitt samvete. Om jag nu har varit fuskvegetarian (till den grad att jag ätit fisk alltså, kött ville jag knappt äta ens som barn) i 12 år så skulle jag ju lika gärna kunna vara fuskvegan nu. Dvs äta vegansk mat i den mån det går utan att ställa till bekymmer, dvs äta mejeriprodukter och ägg när jag blir bortbjuden på mat.. För egentligen handlar det ju inte om att sätta ett namn på sin kosthållning, det handlar ju om att göra NÅGONTING. Döda djur (kött) är knappt värt någonting idag eftersom alla är så jävla snåla. Bönderna kan inte hålla en vettig djurhållning eftersom ingen är beredd att betala de extra kronorna per kilo som det kostar att hålla färre djur på större yta, tillräckligt med personal för att hinna ta hand om alla djuren osv. Nej köttet ska vara så billigt som möjligt och framställs i fantasimängder där sedan enorma mängder kött slängs bort eftersom det finns mer kött i butikerna än vad som konsumeras. Svinnet är nästan det värsta, att hundratusentals djur föds upp under vidriga förhållanden och dödas för att sedan bara slängas bort. Vem tror människan att hon är egentligen?

Nu sitter väl någon och suger på argumentet "men alla har inte råd att köpa det dyrare köttet". Näe, alla har kanske inte råd med det. Om en arbetslös ensamstående 5-barnsmamma går på Willys och köper den billigaste korven så ska jag inte yttra mig. Men de allra flesta har råd att betala för att inte gynna den djurmisshandel som pågår dagligen i alla äckliga köttfabriker. De flesta har väl ändå en välfylld garderob, en ok bil, ett bra boende, festar på helgerna, klipper sig och slingar håret hos frisören, många har hästar (vilket inte är billigt!) och andra husdjur, men när det kommer till att välja fläskfilé ja då blir det den billiga från Belgien! Alla kan göra något och den som kommer med argumentet "det spelar väl ingen roll om JAG gör något, det kommer ändå inte bli någon skillnad" är bara väldigt lat. Ett exempel är en vegetarisk dag i veckan som en del skolor och restauranger infört. Nu har jag inte siffrorna i huvudet men skulle alla ha minst en vegetarisk dag i veckan så skulle industrin, konsumtionen och svinnet minska oerhört mycket på lång sikt. Om den vegetariska kosten var vällagad så skulle dessutom fallen av hjärt och kärlsjukdomar hos människorna minska.

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om det här men jag får lov att avrunda innan jag hetsat upp mig för mycket för att hålla mig inom ramarna för vad man får uttrycka.

Tack till alla ni som faktiskt gör aktiva val för att underlätta för djuren som själva inte har någon talan!

1 kommentarer

Jeanette

21 Mar 2012 22:24

Jag håller med om att när det gäller svenska produkter så väljer folk ofta det som är billigast, men att det från belgien osv går bättre än det från sverige tror jag inte stämmer. Jag jobbar på ICA och vi har endast svenskt färskt kött, allt från andra länder får vi slänga när datumet går ut. Frusen fläskfile eller kyckling kan ibland gå bra om den är från danmark men det är i så små mängder att vi nästan aldrig tar in dem. De tar bara plats och ligger och skräpar i frysen. :)

Kommentera

Publiceras ej